RESIDENTIE VILLAGE LANDEN
Voor projectontwikkelaar Kasimmo nv werd een project ontwikkeld voor de bouw van 34 woongelegenheden, 9 commerciële ruimtes en een uitgebreide ondergrondse bouwlaag.
Het betreffende bouwperceel bevindt zich op het Stationsplein van Landen. Dit plein was voorheen een grote troosteloze oppervlakte, die gebruikt werd als parkeerplaats en busstation. Het plein werd afgebakend door twee volwaardige pleinwanden, het stationsgebouw, een in de jaren ’60 gebouwde eenvoudige betonnen constructie, met de spoorlijnen enerzijds en de Brugstraat, met een aantal handelszaken (voornamelijk horeca).
In het RUP ‘Stationsomgeving’ werden de perceelsgrenzen vastgelegd als verplichte bouwlijn. Tevens diende de constructie te zorgen voor bijkomende pleinranden zodat het Stationsplein als een volwaardig plein kon worden beschouwd.
Het RUP stipuleerde tevens dat er in een ondergrondse parking diende voorzien te worden, commerciële functies op het gelijkvloers en woonfuncties op 3 verdiepingen.
Teneinde aan de behoefte van zowel de appartementbewoners, de uitbaters-eigenaars van de commerciële ruimten en het NMBS-personeel tegemoet te komen, kon de ondergrondse parking, met akkoord van alle partijen, uitgebreid worden buiten de perceelsgrenzen, evenwel mits het bovengebied als openbaar domein kon ingericht worden.
Er werd geopteerd voor een nagenoeg volledig beglaasde sokkel op het gelijkvloers, bestemd voor de commerciële functies. Teneinde de geleidbaarheid van de Stationsstraat, de winkelstraat van de stad, naar het station toe te optimaliseren, werd een deels overdekte galerij voorzien.
Bovenop deze grote sokkel, die de volledige oppervlakte binnen de perceelsgrenzen beslaat, werd een U-vormig volume voorzien, dat zich nagenoeg volledig richt naar het Stationsplein toe, tevens de zuidzijde. De terrassen van 70% van de woongelegenheden zijn zuid-georiënteerd. De overige, die zich situeren langsheen de Stationsstraat, hebben een zuidoost oriëntatie. Alle terrassen werden inpandig voorzien.
Het geheel omvat een ruime diversiteit aan woongelegenheden, bestaande uit appartementen zowel met 1, 2 als 3 slaapkamers.
Op de 3e verdieping werd de u-vormige bouwvorm opgesplitst in 2 volumes: het L-vormige volume aan de pleinzijde werd terugliggend t.o.v. de bouwlijn voorzien en is voorzien voor ruime penthouses, het volume langs de Stationsstraat werd in dezelfde stijl als de onderliggende bouwlagen doorgetrokken teneinde een krachtiger volume te bekomen dat als baken kan fungeren bij het binnenkomen van de stad.
Er werd geopteerd voor een baksteenarchitectuur in combinatie met zink voor de 3e verdieping. Het complex wordt afgedekt door een platdakconstructie.
De toegang tot de appartementen is verspreid over 4 ingangen, elk met trap en lift, waarrond zich per verdieping telkens 4 tot 6 appartementen bevinden.
Aangezien het Stationsplein autovrij werd gemaakt, en ondertussen ingericht als openbaar domein, diende de toegang tot de ondergrondse parking zich te situeren langs de nieuw aangelegde Watertorenstraat, die tevens de verbinding vormt tussen het stadscentrum en de stationsparking en het bustransferium.
Opdrachtgever | Kasimmo nv |
Locatie | Stationsplein |
3400 Landen | |
Budget | 7,35 Mio EUR |
Oppervlakte | 9.034 m2 |
Start werken | februari 2009 |
Ingebruikname | juli 2011 |